Nuffnang ads

Saturday, May 16, 2015

Tekanan Darah Tinggi (Hipertensi)

Penyakit hipertensi atau yang sering disebut dengan darah tinggi adalah penyakit yang banyak dialami oleh sebagian orang terutama pada orang-orang yang sudah berusia. Tekanan darah tinggi merupakan salah satu faktor risiko utama penyebab penyakit jantung yang menjadi pembunuh nombor satu di dunia.
Dengan itu, setiap individu haruslah mempertahankan kadar darah yang normal bagi menghindari diri daripada diserang penyakit jantung atau penyakit-penyakit lain yang berbahaya. Seperti yang kita tahu, kebanyakkan penyakit yang kita hadapi adalah disebabkan oleh faktor pemakanan yang tidak dijaga dengan betul. Setiap individu perlu mengamalkan pemakanan yang sihat setiap hari dan mendapat kesemua nutrisi yang diperlukan tubuh.

Ciri-ciri Orang Yang Terkena Hipertensi
  • Sakit kepala
  • Mual atau muntah
  • Perdarahan pada hidung
  • Tubuh mati rasa (tanda awal stroke)


Zat Atasi Hipertensi

Kalium
Penyelidikan menunjukkan bahawa diet tinggi kalium dan rendah sodium boleh membantu mengurangkan tekanan darah. Para penyelidik menyarankan nisbah perbandingan kalium dan sodium 5:1. Pada umumnya, buah-buahan dan sayuran merupakan sumber kalium terbaik, khususnya buah dan sayuran yang berwarna terang.

Mineral
Magnesium merupakan mineral yang sangat penting untuk sistem saraf. Jika kekurangan magnesium, anda akan mengalami gejala seperti tekanan darah tinggi, retensi air dan depresi. Salah satu mineral penting yang lain iaitu kalsium, tidak mampu berfungsi tanpa kehadiran magnesium.
Kacang-kacang mentah (dalam jumlah sederhana jika anda mengalami masalah berat badan berlebihan) dan biji-bijian merupakan sumber yang bagus untuk mendapatkan magnesium dan produk susu rendah lemak sumber yang baik untuk mendapatkan kalsium.

Vitamin C
Vitamin C penting untuk melawan strok. Dalam sebuah kajian, orang yang mengalami kadar vitamin C yang rendah, khususnya yang mengalami tekanan darah tinggi dan kelebihan berat badan berisiko tinggi untuk mendapat strok. Vitamin C boleh didapati dalam buah-buahan dan sayur-sayuran yang berwarna terang.

Omega-3
Makanan seperti salmon dan mackerel boleh membantu menurunkan tekanan darah tinggi dengan cara menurunkan kolstrol dan risiko aterosklerosis (pengerasan dinding arteri)

Serat
Buah, sayuran dan beras murni mengandungi serat, tepung havermot dan epal khususnya mengandungi serat yang larut dalam air. Serat membantu mengurangi dan mencegah pembentukan kolesterol dalam arteri yang sekali gus juga akan menurunkan risiko tekanan darah tinggi. 

0 Orang komen:

Post a Comment

Nuffnang ads

Below

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...