Nuffnang ads

Thursday, April 23, 2015

Tabung

Tabung adalah sesuatu yang digunakan oleh individu untuk menyimpan duit. Sama ada dengan menggunakan botol kaca, tin, atau tabung-tabung yang banyak dijual di kedai.

Masa zaman kecil-kecil dahulu mak rajin simpan duit 5 sen dan 1 sen dalam botol sehingga penuh. Secara tak langsung aku sendiri minat untuk menyimpan duit-duit syiling di dalam botol. Kadang-kadang sampai rasa sayang pulak nak guna. Sampai lah sekarang, duit syiling masih ada dalam bekas.


Zaman sekarang sudah tidak ramai yang menggunakan tabung untuk menyimpang duit. Kebanyakkannya duit habis tak sempat simpan almaklumlah barang dah mahal. Budak-budak pula simpan duit semata2 untuk beli topap dan duit habis tak sempat nak kumpul banyak2. hmm

Dulu masa zaman sekolah, setiap kali balik sekolah campak duit syiling dalam laci barang. Kalau ada duit kertas sorok kat celah-celah buku, dompet, bawah alas laci.. banyak la tempat tersorok..  agak-agak dah setahun bila mood rajen nak mengemas laci.. maka banyak lah duit yang berjaya dijumpai..hahaha. terus jadi kaya sekelip mata. kahkah. Bila dah banyak terkumpul apa lagi suruh la akak aku tolong masukkan dalam bank.. Sampai lah sekarang duit aku kumpul masa zaman sekolah dulu tak pernah berusik lagi dalam bank. Zaman sekolah dulu senang nak menabung, sebabnya dulu takda henfon.. nak beli jajan pon murah je.

Dulu masa kecik-kecik ada lah jugak tabung macam2 bentuk ni..ada tabung haji, tabung ayam, tin biskut... tapi tak penah sempat penuh duitnya, dah di cungkil ..hahahahah.
Nak paling selamat bila dah simpan duit silalah kasi kunci pada mak yaa.. hehehe Tapi jenis macam aku ni, guna je laci tempat simpan barang tu sebagai tabung, senang cite.. tapi kalau nak simpan duit rm50, rm100 tu baik pergi je bank.. kan sonangggg..

cite pasal tabung tetibe rasa nak beli tabung lah pulak.. -.-'

0 Orang komen:

Post a Comment

Nuffnang ads

Below

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...