Nuffnang ads

Sunday, April 19, 2015

Survival di Laut

Survival bermaksud keadaan-keadaan yang terjadi kerana terisolasinya seseorang (Survivor) akibat sesuatu musibah atau kecelakaan.


Sebagai yang masih hidup di laut terbuka, anda akan menghadapi ombak dan angin. Anda boleh juga menghadapi haba atau sejuk yang melampau. Gunakan sumber yang ada untuk melindungi diri anda dari haba atau kesejukan dan kelembapan. Anda juga harus mampu untuk mendapatkan air dan makanan. Walau bagaimanapun, anda perlu tahu bagaimana untuk merawat masalah kesihatan yang mungkin timbul daripada situasi anda.

LANGKAH BERJAGA-JAGA:
Hidup anda di laut bergantung pada:
  • Pengetahuan dan keupayaan anda untuk menggunakan peralatan yang ada.
  • Menggunakan kemahiran khas dan keupayaan anda untuk menghadapi bahaya yang dihadapi.
  • Azam anda untuk hidup.

Apabila anda menaiki sebuah kapal atau pesawat udara, ketahui apa peralatan survival yang ada di atas kapal, di mana ia disimpan, dan apa yang terkandung di dalamnya. Sebagai contoh, berapa banyak jaket pelampung dan bot atau rakit ada di atas kapal? Di manakah ia terletak? Apakah jenis peralatan survival yang mereka ada? Berapa banyak makanan, air, dan ubat-ubatan yang mereka ada? 

Jika anda berada dalam kapal yang turun ke laut, ambil tindakan berikut selepas anda mengosongkan kapal. Sama ada anda berada di dalam air atau di rakit -
  • Bebaskan diri dan bergerak dari kapal secepat mungkin, tetapi kekal di sekitar kawasan sehingga kapal tenggelam.
  • Bebaskan diri dari air yang diliputi bahan api sekiranya ia akan terbakar.
  • Cuba untuk mencari mangsa-mangsa yang lain.

Teknik terbaik untuk menyelamatkan mangsa daripada air;
  • Campakkan pelampung yang diikat dengan tali kepada mangsa.
  • Menghantar perenang (penyelamat) dari rakit dengan tali disambungkan kepada alat pengapungan yang akan menyokong berat penyelamat itu. Alat ini membantu menjimatkan tenaga penyelamat semasa menyelamatkan mangsa.

Dalam semua kes, penyelamat memakai jaket keselamatan. Penyelamat tidak sepatutnya memandang rendah kekuatan mangsa yang panik di dalam air. Perlu berhati-hati mendekati mangsa untuk cegah kecederaan kepada penyelamat.

Apabila penyelamat menghampiri mangsa dari belakang, ada sedikit bahaya dimana penyelamat akan ditendang atau ditarik. Penyelamat menggunakan kuak sisi (sidestroke) untuk mengheret mangsa ke rakit. Jika tiada rakit, cuba untuk mencari serpihan kapal untuk berpaut.

BERTENANG. Seseorang yang tahu bagaimana untuk bertenang atau relax di laut tidak akan mudah untuk lemas. Keapungan semula jadi badan akan mengekalkan bahagian atas kepala di atas air, tetapi beberapa pergerakan diperlukan untuk menjaga muka di atas air.

Terapung secara terlentang menggunakan tenaga yang paling kurang. Dengan mengawal pernafasan, muka anda akan sentiasa keluar dari air dan anda boleh tidur dalam kedudukan ini untuk tempoh yang singkat. Jika anda tidak boleh terapung terlentang atau jika laut terlalu berombak, terapung menghadap ke bawah seperti yang ditunjukkan di bawah:
cara selamatkan diri di laut
Posisi terapung di dalam air.



Berikut adalah gaya renang terbaik semasa situasi menyelamatkan mangsa;
  • Kuak dada
  • Kuak sisi
  • Kuak lentang
  • Gaya anjing

0 Orang komen:

Post a Comment

Nuffnang ads

Below

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...